Hem Fakta Modeller Handböcker Underhåll Klubbar Delar Kontakt
 
 




Modellbeteckningar

A ur 2CV:n” med 9 hk mellan 1948 och 1961
AZ basmodellen av 2CV med 12 hk
AZL lyxversionen av 2CV mellan 1957 och 1970
AZLP plåtbakluckemodellen av AZL
AZZAW

Sahara, 4-hjulsdriven med 2 stycken 2CV-motorer om 12 hk vardera mellan 1958 och 1967

AZC

2CV Commerciale med stor baklucka

AZA basmodell av 2CV med 18 hk mellan 1963 och 1970
AZAM lyxmodellen av AZ mellan 1963 och 1967
AZAZ 2CV med 14 hk mellan 1970 och 1978
AZKA 2CV med 19 hk mellan 1970 och 1990
AU Skåpversionen av A med 9 hk
AZU

Skåpversionen av AZ

AKA det stora 2CV-skåpet med 602cc motor
AZL3

Belgiskbyggd 2CV med den 3:e sidorutan mellan 1957 och 1969

AZUL en Belgisk AZU av lyxmodell mellan 1955 och 1959
AZAM6

en Belgisk AZAM med 602cc motor mellan 1963 och 1967

   

Limited Edition-modeller

2CV Sahara

 

Detta är den mest unika modellen av alla och den enda bilen i världen som serietillverkats med en motor fram och en bak. Det producerade 694 Sahara-bilar mellan 1961 och 1966. Att detta är den mest eftertraktade modellen behöver väl knappast nämnas. Två av dessa 694 bilar kom till Sverige, tyvärr 1 var den med om en olycka och skrotades.

Man ville på Citroën ta fram en fyrhjulsdriven 2CV och kom på en mycket enkel lösning. På grund av chassits unika utformning var det enkelt att montera en motor och växellåda bak i bilen.

Bränsletanken byttes ut till två och flyttades in under framsätena, påfyllningarna hamnar i de främre dörrarna. Reservhjulet flyttades också och placerades på motorhuven. Det behövdes även till en bättre kylning till den bakre motorn detta löstes med extra luftintag i C-stolpen samt ett större luftintag i bagageluckan. 

Alla reglage fördubblades, gaspedalen fick två vajrar en till varje förgasare, kopplingen fungerar på samma sätt och frikopplar båda motorerna samtidigt. Växelspaken verkar på båda växellådorna samtidigt med möjlighet att kopla bort den ena för tvåhjulsdrift. Det är dubbelt av det mesta föraren har bland annat två tändningsnycklar och det fortsätter med dubbla generatorer, tändspolar m.m. Man rekommenderade att använda båda motorerna för att få optimal fordonsprestanda och för att upprätthålla samma takt på motorernas slitage.

Ljudnivån i cupén är ohållbart, särskilt för passagerare i baksätet det är tydligen helt omöjligt att föra ett samtal under en åktur. Bagageutrymmet var borta, det var nu upptagen av en motor, detta gjorde denna 2cv´n till den minst praktiska av alla modeller, men den är en rackare på att transportera människor i svåra terränger. Däcken är skall ha ett däcktryck på 0,7 bar (mycket mindre än däcktrycket för en traktor) för att erbjuds den bästa möjligheten att röra sig på platser som är otillgängliga för andra.

2cv Sahara hade två 425 cc motorer alltså totalt 850 cc vilket motsvarar 5 skatte hästkrafter för skatten på registreringsbeviset och försäkring.

Den var alltså inte bara dyr i inköp, den var även dyr i skatt och försäkring.....kanske tur att man inte har en sådan ;-)


2CV Export  

1967 lanserar Citroën den första "Limited Edition" av en 2CV, baserat på en 2CV Azam. Man släpper en mer ”lyxig” variant som får namnet Export. Instrumentbrädan hämtades från AMI6, en specialklädsel togs fram, växelspaksknoppen med en kromad rand. Däcken fick lösa vita däcksidor av den typ som kläms fast mellan däck och fälg. Det monterades ett plastskydd på insidan av framskärmarna för att skydda mot lera. Stötfångarna fick en väldigt snygg variant av ”horn-båge” både fram och bak. Detta är också första modellen med två blinkers bak och två fram istället för den som satt uppe på sidan, de två fram var rektangulära och med vitt glas. Detta var den enda 6 volts modellen av 2CV med fyra blinkers.

 


2CV Special

 

I september 1975 erbjuder Citroën en mer avskalade version av 2CV. Denna version saknade bakre sidorutan och fanns endast i en färg som gör att den utmärker sig, gult (Citron AC331). Motorn var på 435 cc och den hade runda strålkastare (andra 2CV levererades med rektangulära strålkastare). Det släpptes också ett fåtal modeller i rött (Livré Sun) för Belgien, Schweiz och Nederländerna.


Från september 1978 får bilen den tredje sidorutan, vilket avsevärt minskar den döda vinkeln. I juli 1979 in för 1980 års modell levereras 2CV Special endast med den större 602 cc motorn. Namnet blir nu 2CV6 Special. Vill man köra 2CV med högre komfort och lite mer utrustning så får man köpa 2CV6 Club.

 

2CV Weekend    

2CV Weekend distribueras exklusivt i Belgien, det är en 2CV van utrustad med säten för att kunna ha passagerare i det bakre utrymmet. Det bakre skåpet har extra fönster som enligt vissa inte förbättrar ventilationen, vilket skulle vara önskvärt.

Det något modifierade baksätet är löstagbar, vilket gör det till ett mångsidigt fordon, ett arbetsfordon under veckan och en riktig familjebil på helgen.


2CV Spot

 

Den 10 april 1976 släpper Citroën en charmig version av 2CV. Mycket fräsch med lite ”Beach” känsla med namnet Spot. Bilen är orange (Ténéré AC329) med som fransoserna säger vit klänning (Meije AC088). Klädseln är orange, dörrpaneler randig orange och vit det sitter även ett kapell under taket i samma randning ovanför framsätena. Premiären sammanfaller med att den 5,000,000:e 2CV:n byggs.

Detta är en begränsad upplaga på 1800 exemplar man använder som utgångsbil en 2CV4 (435 cc motor) i Frankrike. I oktober 1976 säljs den även i andra europeiska länder. 200 till Schweiz och Storbritannien med en 602 cc motor och 500 till Belgien och Italien med 435 cc motor.

2CV Spot för den Franska marknaden byggdes på fabriken i Levallois och de som var avsedda för andra länder byggdes på den Belgiska fabriken i Forest. Detta är idag en av de mest eftertraktade modellerna, en fransman (själv ägare av en 2CV Spot) som sade sig ha koll på denna modell påstod att det endast finns fyrtio i Frankrike, två i Storbritannien, tre i Italien, en i Schweiz och ett dussin i Belgien. Detta skall nog tas med en stor nypa salt, men den är svår att hitta och mycket charmig.

 


2CV Charleston:
1980-1990

Mycket inspirerad av förkrigsbilarna och dess färgsättning tog Citroén fram den kanske mest kända modellen, Charleston.
I oktober 1980 kom en begränsad upplaga av Charleston på 8000 ex. Efter frågan blev enorm och i juli 1981 kom Charleston som en modell i ordinarie sortimentet.
Viktiga årtal för Charleston:

Oktober 1980: vinröd/svart, vinröd lampor, tyg i svart vit pepitarutigt, trumbromsar.
Juli 1981: vinröd/svart, krom strålkastare, grått enfärgat tyg Argyle, skivbromsar.
November 1981: en ny färgkombination tillkommer svart/gul.
Juli 1983: man byter ut den svart/gula mot en grå/grå. 
juli 1984: målnings metod förenklas, innan var karossen lackerad vinröd mellan framdörr och framskärm och upp runt framrutan och hela vägen upp till där tygtaket börjar, från och med nu var allt svart lackerad. Grillen är grå i mitten med svart ram. 

Den sista 2CV´n som producerades var just en Charleston i grå/grå färg. Den byggdes på fabriken i Mangualde Portugal och lämnade tillverkningsbandet 27:e juli klockan 16.00, den var dessutom utrustad med extra bekvämligheter och avsedda för fabrikschefen.

 

2CV 007  

Den 26 juni 1981 har James Bondfilmen For Your Eyes Only premiär. I Sverige gav man filmen namnet ”Ur Dödlig Synvinkel”, känn på den?!?! I oktober 1981 släpper Citroën en ”kopia” av den 2CV som deltog i filmen.
Man använde en 2CV6 i gul Helios (AC336) lack med 007 logotypen på dörrar, huv man satte även dit klistermärken i form av kulhål arrangerade i en viss ordning.
Upplagan varierar väldigt, vissa källor säger 500 (säkraste) andra 700 (kanske mest logiskt) men det förekommer även uppgifter att det var 900 st. Helt klart var det i alla fall en liten upplaga och konstigt nog var det låg efterfrågan på denna modell när den var ny, idag är det lite annat.
Den gjordes för den Franska marknaden det cirkulerar en del rykten om att den även såldes i England men det är inte riktigt.
Lite mer onyttig fakta är att det användes tre bilar under inspelningen, dessa var försedda med chassi och den 4-cylindriga motorn från Ami Super. Av dessa tre bilar från filminspelningen skall två finnas kvar i livet, en i Spanien och en i England. Filmaffischerna är riktigt läckra, det finns en del olika varianter men 2CV´n är med på alla, snyggast är en variant som Citroen skall ha använt som reklamaffisch för 007-modellen där 2cv´n är snyggt inramad av Bondbrudens ben för övrigt spelad av Carole Bouquet.




2CV France 3  
Anledningen till att denna modell kom till var det franska deltagandet i Americas Cup med båten France 3. Våren 1983 såldes 2000 exemplar alla i Frankrike, och året därpå ytterligare 2000 ex som såldes i Frankrike men även till andra länder, men med olika namn Transat eller Beach Comber.

Bilen är en vit 2CV6 (AC008) med en blå våg på sidorna och två band med samma färg på motorhuven, taket och bagageluckan. På bagageluckan sitter även en dekal föreställande segelbåten France 3 den är placerad i det nedre vänstra hörnet.


2CV Dolly:
1985 och 1986
  

Citroën ville bygga vidare på framgångarna med de tidigare serierna i begränsade upplagor. Resultatet blev en tvåfärgad variant med namnet Dolly. Dolly släpptes i olika färger och vid olika tillfällen, i mars 1985 kom tre olika varianter: Vit (AC088)/Grå(EVP), Grå(EVP)/Röd (EKB) samt Grå(EVP)/Gul (EAA).

I oktober 1985 kom tre nya färgkombinationer: Vit(AC088)/Röd(EKB), Vit(AC088)/Grön(AC553) samt den mycket snygga Gul(EAA)/Vinröd(AC446)
I april 1986 tog man bort den Vit/Gröna ur sortimentet och ersatte den med en Mörkblå(ELK AC651)/Gul(EAA).
Prisskillnaden mellan en 2CV6 Special och en Dolly var liten. Och för denna låga extra kostnad fick man inte bara en tvåfärgad bil utan också: Vita däcksidor och navkapslar. En dekorativ kromlist i plast på dropplisten. Tyget på framstolar och baksäte var på de två första serierna samma som i Charleston, den tredje serien fick tyg med mönster som liknade Citroéns berömda kugghjul (och loggotyp).
Taket var öppningsbart från insidan. Bred stötfångare bak. Innerbelysning på förare sidan. Visir även på passageraresidan.

 

2CV Cocorico  

1986 kom 2CV Cocorico med anledning av att Frankrike hade kvalificerat sig till fotbolls-VM i Mexiko. Denna modell var vit i grunden även fälgarna hade fått samma vita färg (EVW), bakskärmarna var röda  (AC448), luftintagen under motorhuven blå (EMG) dörrar och triangeln framför framdörrarna täcktes av klistermärken i franska flaggans färger ”Bleu Blanc Rouge”. Namnet Cocorico bidrar även det till att få en mycket fransk känsla. Klädseln är jeans imitation.
Det gjordes endast 1000 ex, vilket nog var tur. När Frankrike blev utslaget i kvartsfinalen blev det stop på försäljningen och den sista ”Cocorico” såldes i mars 1987 hela sex månader efter det att den började säljas. Denna modell har inte uppnått kommersiell framgång som andra begränsade serier. Den anses vara för enkel och patriotisk.

 

2CV Perrier 1988 och 1989

Det är reklambyrån HDM Dechy som arbetar med uppdrag för Perrier Belgien som är orsaken till denna begränsad upplaga. Den såldes endast i Belgien och Luxemburg. Antalet tillverkade 1988 (fabriken i Levallois) och 1989 (fabriken i Mangualde) varierar en del beroende på vilken källa man söker på, men den officiella siffran är totalt 1000 exemplar. Hela historien startade med den stora framgången man hade med den ikoniska karaktären för varumärket mineralvatten: En liten apa som heter Fhou.

Denna modell är gjord med utgångspunkt av en vit (AC008) 2CV6. Citroën i Bryssel utrustade bilen med en stor uppsättning tillbehör: heltäckande navkapslar i plast med Perriers logo i mitten, en gjuten apa i plast uppe på motorhuven, från denna är det ett grönt klistermärke som symboliserar en spricka som går längst med huven. Det satt även ett klistermärke med Perriers logo på bagageluckan.
Det blev även en grön växelspaksknopp och ratten fick även Perriers logo i mitten.

 




 

2cv.se © 2018.............