Hem Fakta Modeller Handböcker Underhåll Klubbar Delar Kontakt
 
 




Modellbeteckningar

A ur 2CV:n” med 9 hk mellan 1948 och 1961
AZ basmodellen av 2CV med 12 hk
AZL lyxversionen av 2CV mellan 1957 och 1970
AZLP plåtbakluckemodellen av AZL
AZZAW

Sahara, 4-hjulsdriven med 2 stycken 2CV-motorer om 12 hk vardera mellan 1958 och 1967

AZC

2CV Commerciale med stor baklucka

AZA basmodell av 2CV med 18 hk mellan 1963 och 1970
AZAM lyxmodellen av AZ mellan 1963 och 1967
AZAZ 2CV med 14 hk mellan 1970 och 1978
AZKA 2CV med 19 hk mellan 1970 och 1990
AU Skåpversionen av A med 9 hk
AZU

Skåpversionen av AZ

AKA det stora 2CV-skåpet med 602cc motor
AZL3

Belgiskbyggd 2CV med den 3:e sidorutan mellan 1957 och 1969

AZUL en Belgisk AZU av lyxmodell mellan 1955 och 1959
AZAM6

en Belgisk AZAM med 602cc motor mellan 1963 och 1967

   

Limited Edition-modeller

2CV Weekend
1955-1960  
 

2CV Weekend distribueras exklusivt i Belgien, det är en 2CV van utrustad med säten för att kunna ha passagerare i det bakre utrymmet. Det bakre skåpet har extra fönster som enligt vissa inte förbättrar ventilationen, vilket skulle vara önskvärt.

Det något modifierade baksätet är löstagbar, vilket gör det till ett mångsidigt fordon, ett arbetsfordon under veckan och en riktig familjebil på helgen.
3000 AZUL producerad.


2CV Sahara
1960

 

Detta är den mest unika modellen av alla och den enda bilen i världen som serietillverkats
med en bensin-motor fram och en bak (det finns även ett militärfordon med 2 motorer men
det räknas inte), ett konsept som många nya elbilar nu tagit efter.

Det producerade 4 prototyper 2 st 1958 och 2 st 1959, den 1 september 1960 börjades den
första Saharan tillverkas, totalt byggdes 693 Sahara-bilar fram till 29 mars 1967 samt en 1971
då man upptäkt att det fanns delar till en hel bil i fabriken så totalt 694 + 4 prototyper, man räknar
med att det finns ca 100 kvar idag i hela världen.

Att detta är den mest eftertraktade modellen behöver väl knappast nämnas.

En av dessa 694 bilar kom till Sverige, det var nummer 509 som tillverkades i september 1962, den var
dyrare än en Volvo och därmed svårsåld den såldes troligen först 1964 och blev därmed en 64:a i pappren.
När denna Svenska Sahara några år senare transporterades på en lastbil var olyckan framme lastbilen
krockade och tyvärr skadades Saharan och skrotades.

Den togs av någon annledning aldrig ur registret och hittades av 2cv-gurun Bo Forsberg som tog vara på
den och sparade den i sina gömmor i många år, nu har den bytt ägare och kommer att renoveras
vintern 2022-23 till absolut toppskick.

Man ville på Citroën ta fram en fyrhjulsdriven 2CV för att konkurera med Jeep och Land Rover, och kom då på som det såg ut på pappret en mycket enkel lösning, man behöll motorn fram och satte dit en där bak också, så.... "Vola" fyrhjulsdriften fixad.

Att det inte var enkelt är jag helt övertygad om då nästan inte en enda del är samma som på en vanlig 2cv, varken när det gäller karossen eller det mekaniska.

Bränsletanken byttes ut till två och flyttades in under framsätena, påfyllningarna sker genom de främre dörrarna.
Reservhjulet flyttades också och placerades på motorhuven. Det behövdes även till en bättre kylning
till den bakre motorn detta löstes med extra luftintag i C-stolpen samt ett större luftintag i bagageluckan.

Alla reglage fördubblades, gaspedalen fick två vajrar en till varje förgasare, kopplingen är hydralisk och
frikopplar båda motorerna samtidigt. Växelspaken verkar på båda växellådorna samtidigt med möjlighet att kopla bort den ena för tvåhjulsdrift. Det är dubbelt av det mesta föraren har bland annat två tändningslås och därmed två nycklar och det fortsätter med dubbla dynamo, tändspolar m.m.
Man rekommenderade att använda båda motorerna för att få optimal fordonsprestanda och för att
upprätthålla samma takt på motorernas slitage.

Ljudnivån i cupén är ohållbart, särskilt för passagerare i baksätet det är tydligen helt omöjligt att föra
ett samtal under en åktur. Bagageutrymmet var borta, det var nu upptagen av en motor, detta gjorde
denna 2cv´n till den minst praktiska av alla modeller, men den är en rackare på att transportera människor i svåra terränger. Däcken är såklart Michelin 155x400 eller 155x380 (380 är det samma som 15 tum) och de skall ha ett däcktryck på 0,7 bar (mycket mindre än däcktrycket för en traktor) för att erbjuds den bästa möjligheten att röra sig på platser som är otillgängliga för andra.

Sahara har två 425 cc motorer på 13 hk alltså totalt 850 cc och 26 hk vilket i Frankrike motsvarar
5 skattehästkrafter för skatten på registreringsbeviset och försäkring.
Den var alltså inte bara dyr i inköp, den var även dyr i skatt och försäkring.




2CV Export
1967
 

1967 lanserar Citroën den första "Limited Edition" av en 2CV, baserat på en 2CV Azam. Man släpper en
mer ”lyxig” variant som får namnet Export.

Instrumentbrädan hämtades från AMI6, en specialklädsel togs fram, växelspaksknoppen med en kromad rand.

Hjulen fick en mycket snygg extra navkapsel från Gala av den typ som kläms fast med hjälp av original
navkapseln. Det monterades ett plastskydd på insidan av framskärmarna för att skydda mot lera.

Stötfångarna fick en väldigt snygg variant av ”horn-båge” både fram och bak. Detta är också första Franska modellen med två blinkers i framskärmarna, de var rektangulära och med vitt glas, man har även blinkersen uppe på C-stolpenbak. Framlamporna fick en bredare kromad ring. Detta var den enda Franska 6 volts modellen av 2CV med fyra blinkers.

 


2CV Special
1975

 

I september 1975 erbjuder Citroën en mer avskalade version av 2CV. Denna version saknade bakre sidorutan och fanns endast i en färg som gör att den utmärker sig, gult (Citron AC331). Motorn var på 435 cc och den hade runda strålkastare (andra 2CV levererades med rektangulära strålkastare). Det släpptes också ett fåtal modeller i rött (Livré Sun) för Belgien, Schweiz och Nederländerna.

Från september 1978 får bilen den tredje sidorutan, vilket avsevärt minskar den döda vinkeln. I juli 1979 in för 1980 års modell levereras 2CV Special endast med den större 602 cc motorn. Namnet blir nu 2CV6 Special.
Ville man köra en 2CV med högre komfort och lite mer utrustning så fick man köpa en 2CV6 Club.

 

2CV Spot
1976

 

Den 10 april 1976 släpper Citroën en charmig version av 2CV. Mycket fräsch med lite ”Beach” känsla med namnet Spot. Bilen är orange (Ténéré AC329) med som fransoserna säger vit klänning (Meije AC088). Klädseln är orange, dörrpaneler randig orange och vit det sitter även ett kapell under taket i samma randning ovanför framsätena. Premiären sammanfaller med att den 5,000,000:e 2CV:n byggs.

Detta är en begränsad upplaga på 1800 exemplar man använder som utgångsbil en 2CV4 (435 cc motor) i Frankrike. I oktober 1976 säljs den även i andra europeiska länder. 200 till Schweiz och Storbritannien med en 602 cc motor och 500 till Belgien och Italien med 435 cc motor.

2CV Spot för den Franska marknaden byggdes på fabriken i Levallois och de som var avsedda för andra länder byggdes på den Belgiska fabriken i Forest. Detta är idag en av de mest eftertraktade modellerna, en fransman (själv ägare av en 2CV Spot) som sade sig ha koll på denna modell påstod att det endast finns fyrtio i Frankrike, två i Storbritannien, tre i Italien, en i Schweiz och ett dussin i Belgien. Detta skall nog tas med en stor nypa salt, men den är svår att hitta och mycket charmig.

 

2CV CLUB
1979

 

Denna nya 2CV, produktionsmodell, är en version med en överlägsen finish. Hon är ingen modell
fundamentalt annorlunda, eftersom den är en 2CV 6 som redan finns på marknaden sedan februari 1970.

Den logiska arvtagaren till 2CV 6, Club drar nytta av samma snygga finish som gör den till en toppmodell.
I juli 1979 reviderades 2CV-sortimentet och 2CV 6 ersattes av 2CV 6 Club, medan 2CV Special ersätts av 2CV 6 Special. Men bakom detta namnbyte I slutändan kan det inte döljas någon revolution eller ens någon modifiering som är specifik för modellen, förutom adoptionen på bagageluckan på ett nytt märke

Den ärver därför de rektangulära strålkastarna (sedan 1974; 2CV 4, 2CV 6 och 2CV 6 Club) till skillnad från de i Special 2CV som blev rund igen 1978, och kommer att vara den sista 2CV som utrustas med den. Fyrkantiga strålkastare kommer att vara permanent övergiven i juli 1987, i Frankrike och utomlands. Tre nivåer av finish är då erbjuds kunder: 2CV 6 Special instegsnivå, 2CV 6 Club för dem som vill ha lite mer komfort och 2CV 6 Charleston för kunder som gillar stil!
För knappt 5 000 Francs mer än Specialen erbjuder klubben främst en bekvämare interiör med
bättre fyllda säten och en mjuk topp som matchar kroppen och öppnas från insidan. Entouraget av
Grå blinkers fram är ersatta med svarta för 1985 års modell.

Randig tygklädsel, separata framsäten (på tyska modeller var förarstolens ryggstöd justerbar, på portugisen var de två sätena!), enekrad ratt, stor hastighetsmätare ...
Ingen tvekan om följande bild, vi har att göra med en 2CV 6 Club, det vill säga toppfinishen på
sortiment, bättre utrustad än 2CV Special. Du måste titta på instrumentpanelen mer detaljerat för att hitta några egenheter, som flera nya indikatorlampor för 1982. En blå indikator för helljuset, en grön för indikatorerna ...

 


2CV Charleston........
1980-1990
 

Mycket inspirerad av förkrigsbilarna och dess färgsättning tog Citroén fram den kanske mest kända modellen, Charleston.
I oktober 1980 kom en begränsad upplaga av Charleston på 8000 ex. Efter frågan blev enorm och i juli 1981 kom Charleston som en modell i ordinarie sortimentet.
Viktiga årtal för Charleston:

Oktober 1980: vinröd/svart, vinröd lampor, tyg i svart vit pepitarutigt, trumbromsar.
Juli 1981: vinröd/svart, krom strålkastare, grått enfärgat tyg Argyle, skivbromsar.
November 1981: en ny färgkombination tillkommer svart/gul.
Juli 1983: man byter ut den svart/gula mot en grå/grå. 
juli 1984: målnings metod förenklas, innan var karossen lackerad vinröd mellan framdörr och framskärm och upp runt framrutan och hela vägen upp till där tygtaket börjar, från och med nu var allt svart lackerad. Grillen är grå i mitten med svart ram. 

Den sista 2CV´n som producerades var just en Charleston i grå/grå färg. Den byggdes på fabriken i Mangualde Portugal och lämnade tillverkningsbandet 27:e juli klockan 16.00, den var dessutom utrustad med extra bekvämligheter och avsedda för fabrikschefen.

 

2CV 007
1981

 

Den 26 juni 1981 har James Bondfilmen For Your Eyes Only premiär. I Sverige gav man filmen namnet
”Ur Dödlig Synvinkel”, känn på den?!?! I oktober 1981 släpper Citroën en ”kopia” av den 2CV som deltog i filmen.
Man använde en 2CV6 i gul Helios (AC336) lack med 007 logotypen på dörrar och huv, på huven satte man även dit klistermärken i form av kulhål arrangerade i en viss ordning.

Upplagan varierar väldigt, vissa källor säger 500 andra 700 men det förekommer även 900 st.

Den rätta siffran är 500 st och inget annat, det var alltså en liten upplaga och konstigt nog var det låg efterfrågan på denna modell när den var ny, idag är det lite annat.
Den gjordes för den Franska marknaden det cirkulerar en del rykten om att den även såldes i England
men det är inte riktigt.

Det är lätt att se om det är en äkta 007-2cv, chassinummret har nämligen alltid med siffrorna 007 i mitten.

Lite mer onyttig fakta är att det användes tre bilar under inspelningen, dessa var försedda med chassi och den 4-cylindriga motorn från Ami Super. Av dessa tre bilar från filminspelningen skall två finnas kvar i livet,
en i Spanien och en i England. Filmaffischerna är riktigt läckra, det finns en del olika varianter men 2CV´n är med på alla, snyggast är en variant som Citroen skall ha använt som reklamaffisch för 007-modellen där 2cv´n är snyggt inramad av Bondbrudens ben för övrigt spelad av Carole Bouquet.




2CV SOLEIL
1982

 

Det här är historien om ett projekt av Serge Gevin som Citroën vägrade 1982.
33 år senare beslutade Citroën Italien att ge liv åt detta projekt genom att bygga 2CV
Sol som Serge Gevin hade föreställt sig den då.




2CV France 3
1983

 
Anledningen till att denna modell kom till var det franska deltagandet i Americas Cup med båten France 3. Våren 1983 såldes 2000 exemplar alla i Frankrike, och året därpå ytterligare 2000 ex som såldes i Frankrike men även till andra länder, men med olika namn Transat eller Beach Comber.

Bilen är en vit 2CV6 (AC008) med en blå våg på sidorna och två band med samma färg på motorhuven, taket och bagageluckan. På bagageluckan sitter även en dekal föreställande segelbåten France 3 den är placerad i det nedre vänstra hörnet.


2CV Dolly
1985 & 1986  

 

 

Citroën ville bygga vidare på framgångarna med de tidigare serierna i begränsade upplagor. Resultatet blev en tvåfärgad variant med namnet Dolly. Dolly släpptes i olika färger och vid olika tillfällen, i mars 1985 kom tre olika varianter: Vit (AC088)/Grå(EVP), Grå(EVP)/Röd (EKB) samt Grå(EVP)/Gul (EAA).

I oktober 1985 kom tre nya färgkombinationer: Vit(AC088)/Röd(EKB), Vit(AC088)/Grön(AC533) samt den mycket snygga Gul(EAA)/Vinröd(AC446)
I april 1986 tog man bort den Vit/Gröna ur sortimentet och ersatte den med en Mörkblå(ELK AC651)/Gul(EAA).
Prisskillnaden mellan en 2CV6 Special och en Dolly var liten. Och för denna låga extra kostnad fick man inte bara en tvåfärgad bil utan också: Vita däcksidor och navkapslar. En dekorativ kromlist i plast på dropplisten. Tyget på framstolar och baksäte var på de två första serierna samma som i Charleston, den tredje serien fick tyg med mönster som liknade Citroéns berömda kugghjul (och loggotyp).
Taket var öppningsbart från insidan. Bred stötfångare bak. Innerbelysning på förare sidan. Visir även på passageraresidan.

 

2CV Cocorico1986

 

1986 kom 2CV Cocorico med anledning av att Frankrike hade kvalificerat sig till fotbolls-VM i Mexiko. Denna modell var vit i grunden även fälgarna hade fått samma vita färg (EVW), bakskärmarna var röda  (AC448), luftintagen under motorhuven blå (EMG) dörrar och triangeln framför framdörrarna täcktes av klistermärken i franska flaggans färger ”Bleu Blanc Rouge”. Namnet Cocorico bidrar även det till att få en mycket fransk känsla. Klädseln är jeans imitation.
Det gjordes endast 1000 ex, vilket nog var tur. När Frankrike blev utslaget i kvartsfinalen blev det stop på försäljningen och den sista ”Cocorico” såldes i mars 1987 hela sex månader efter det att den började säljas. Denna modell har inte uppnått kommersiell framgång som andra begränsade serier. Den anses vara för enkel och patriotisk.

 

2CV Chic
1986

 

1986 bestämde sig Serge Gevin, designer av specialserier på Citroën för att presentera en 2CV
baserad på en 2CV 6 Special med grå karossfärg, vita stänkskärmar och dekor i France 3-stil men i
rött och vitt – 2CV Clip. Citroën-chefer erbjuds att använda 2cv Clip-prototyperna.
Tyvärr tilltalade inte Clip cheferna på Citroen och projektet kommer därför aldrig i produktion, precis som 2CV Soleil 4 år tidigare.

Men 2005 blev ett gäng 2cv-nördar så besatta av modellen att man för att modellen skulle komma ut.
Som tur var hade prototypen setts i mars 1986 av en journalist på gatorna i Levallois och han hade fotograferat den.
Gänget bestämde sig därför för att starta projektet 20 år efter att det avvisats av Citroëns chefer.
Den kommer att heta 2CV "Chic".
Gänget hade kommit över några dokument och bilderna från journalisten, och bestämde sig för att reproducera 2CV:n som förkastats av Citroën.

3000 timmars arbete krävdes för att slutföra detta projekt. En nattgrå kaross med vita stänkskärmar och en övervägande vit dekorativ våg, med en touch av rött nedan.
Idag finns det dekalsatser att köpa för att skapa sig en egen Chic.

Är inte Chic chic?

 

2CV Perrier 1988 & 1989

Det är reklambyrån HDM Dechy som arbetar med uppdrag för Perrier Belgien som är orsaken till denna
begränsad upplaga. Den såldes endast i Belgien och Luxemburg. Antalet tillverkade 1988 (fabriken i Levallois) och 1989 (fabriken i Mangualde) varierar en del beroende på vilken källa man söker på, men den officiella siffran är totalt 1000 exemplar. Hela historien startade med den stora framgången man hade med den ikoniska karaktären för varumärket mineralvatten: En liten apa som heter Fhou.

Denna modell är gjord med utgångspunkt av en vit (AC008) 2CV6. Citroën i Bryssel utrustade bilen med en stor uppsättning tillbehör: heltäckande navkapslar i plast föreställande en kapsyl med Perriers logo i mitten,
en gjuten apa i plast uppe på motorhuven, från denna är det ett grönt klistermärke som symboliserar en spricka som går längst med huven. Det satt även ett klistermärke med Perriers logo på bagageluckan.
På insidan fick dörrsidorna klädsel med apan, en mycket fräck kylbäg placerades på golvet med plats för 6 små Perrierflaskor det blev även en grön växelspaksknopp och ratten fick även Perriers logo i mitten.

I sammanhanget verkar ganska många av dessa ha kommit till Sverige.


 




 

2cv.se © 2022.............