Hem Fakta Modeller Handböcker Underhåll Klubbar Delar Kontakt
 
 




Här följer historien om 2CV och viktiga datum och år för modellen samt ett charmigt dokument
om 2CV historik skrivit 1960 av Svenska 2 CV-klubben (slogs senare ihop med Svenska Citroën klubben).
Varför heter denna fantastiska bil 2CV? CV är en förkortning för Chevaux vapeur = Ånghästar vilket
kan översättas till Skattehästar. Antalet skattehästar som en bil i Frankrike hade avgjorde hur mycket bilskatt man skulle betala. Så en 2CV-ägare betalade skatt motsvarande 2 skattehästar, att detta var
en av de lägre skattesatserna behöver väl knappast nämnas.

 

Man såg ett behov.

År 1935 köper den franska däcktillverkaren Michelin upp Citroën.
Man anställer Pierre Boulanger som chef. Hans idé var att skapa en bil för den största
befolknings gruppen i Frankrike och det var de som bodde på landsbygden, bönderna.
Det primära målet var att göra det möjligt för moderbolaget att öka sin försäljning av Michelin däck.

Det gjordes en omfattande undersökning bland denna målgrupp, där man skickade ut tusentals frågeformulär i hela landet. Baserat på denna undersökning satte sig Baker ner och skrev
specifikationerna för projektet "POS" ("liten bil ") den skulle ha fyra sittplatser, plats för 50kg bagage,
ha 2 skattemässiga hästkrafter, drivning på framhjulen, en toppfart på 60 km, treväxlad växellåda,
lätt att underhålla, man skulle kunna korsa en nyplöjd åker med en korg med ägg
utan att ett enda skulle gå sönder, och förbrukningen skulle endast vara 3 liter per 100 kilometer.
Den måste enkelt kunna skötas av en nybörjare. Den fick inte vara skrytig och prålig och
viktigast av allt, den måste vara billig. Den reklamslogan som man använde på sena 1960-talet sammanfattar mycket väl den allmänna andan i vad chefen förväntat sig
"Fyra hjul under ett paraply".

 

Den officiella presentationen

Den 7 oktober 1948 visas för första gången Citroën 2CV för press och allmänhet på bilsalongen i Paris.
Det är ännu inte tillgängliga och det är inte möjligt att se vad som finns under huven.
Den blir enormt kritiserad av pressen som inte gillar tystnaden från företaget om detta projekt.
Trots detta är mottagningen hos den stora allmänheten mycket entusiastisk. Ett skämt hörs ofta på bilsalongen, "Får vi med en konservöppnare när vi köper henne"

År 1949, strax före öppnandet av bilsalongen i Paris, har 2CV´n fått beteckningen "Typ A". Produktionen av 2CV typ A börjar med en enda modell och en enda färg. Den säljs utan dörrlås, som stöldskydd föreslås samma princip som används på cyklar, en kedja runt hjulet. De enda instrument på instrumentbrädan är en varvräknare och en amperemätare.

Försäljningsbroschyren är i samma anda som bilen, mycket enkel: fyra sidor i form av ett vykort (9 x 13 cm), som skrivs ut i svartvitt med fyra bilder.

Den långa karriären av 2CV har börjat. Dock går starten mycket långsamt produktionen är endast fyra bilar per dag.

De första kunderna handplockas och kan beställa den "fula ankungen". Den höga efterfrågan och den långsamma produktionen gör att leveranstiden är 3-5 år. Därför är de första bilarna dyrare på begagnade marknaden än när de köptes nya.

1949 tillverkas 876 bilar och 1950 kom man upp i 6200. Det är svårt att förstå att en bil med så liten tillverkning de två första åren skall komma att tillverkas i totalt 5 114 961 st, lägg där till nästan 2 miljoner Dyane och Méhari.

1951 kommer modellen Citroën 2CV typ AU (U = skåp) 2CV i van utförande är nu född. Den är utrustad med samma motor som sedanmodell (typ A) och kan bära 150 kg bagage med två personer.

1952 beställs Citroën 2CV typ AU av Franska Posten för postutdelning på landsbygden sedan den fått dörrlås.

1953 övergår byggandet av 2CV från hantverk till massproduktion. Dörrar, huvar och skärmar pressas nu mera fram. De ovala takbjälkarna försvinner och ersätts av större aluminium takbjälkar, detta tycker många Fransmän markerar slutet på en era.

1954 vill kunderna ha en snabbare och mer kraftfull bil. Citroën beslutar att komma med en ny motor, det blir en uppdatering till 425 cc. Den nya motorn utvecklar initialt 12 hk och en toppfart på hela 70 km/t. Den nya 2CV levereras som standard med en centrifugalkoppling vilket gör körningen bekvämare i stadskörning. "Type AZU" skåpmodellen kommer samtidigt med samma förbättringar som 2CV Typ AT, men utan centrifugalkopplin som är bekväm i stadskörning men kan bli besvärlig vid körning på landet. Vanliga 2CV typ A fortsätta att säljas.


1956 kommer "Type AZL" där L står för lyx, en typ AZ med värme på vindrutan, upplyst instrument, en stor bakruta sattes in i stället för det pytte lilla fönster genom vilket sikten var nästan noll, som pricken över i satte man även på vissa kromlister, 2CV:n ansågs gammaldags och "ful" redan när den kom 1948.

1958 kom Citroën med en 4x4 version av 2CV, typ AW mer känd som 2CV Sahara. För att få fyrhjulsdrift satte man även in en motor i bagageutrymmet samtidigt som man lät den främre motorn sitta kvar, man hade skapat en bil med två motorer på 425 cc. Till det yttre var det några få men karakteristiska skillnader, reservhjulet sänktes ner i motorhuven, tanklocket placerades i nedre delen av förardörren, baggageluckan klipptes upp för att få kylning till den bakre motorn, skärmarna bak klipptes upp så att man fick en mer öppen skärm lite mer likt ”vanliga” bilar. Trots att resultatet blev överraskande bra säljs det endast cirka 700 exemplar av 2CV Sahara fram till 1966, en av dessa skall ha kommit till Sverige, tyvärr var den med om en olycka och skrotades.

1960 närmare bestämt i december fick 2CV:n sin nya motorhuv, den nya modellen kommer man att behålla till slutet av produktionen. Man övergav den gamla, men mycket charmiga korrugerade plåten efter 23 år. Detta var egentligen en mindre förändring, även om den blev mycket i ögonfallande.

1961 lyckas en 2CV Sahara (med två motorer) klättra till toppen av dynerna i Pyla, Gironde, trots sluttningar upp till 40 grader.

1962 i april får motorn hissnande 15 hk toppfarten är hela 90 km/h, ny instrumentpanel lanseras också samt elektriska vindrutetorkare.
 

1963 visas AKA i februari, som har en längre skåpmodell än AZU, upp för första gången. I AKA finns senare under året också 602cc-motorn från AMI monterad. Övriga 2CV-modeller får under året en starkare motor på 425cc och 18 hästkrafter. Även AZAM visas som en något "lyxigare modell" av 2CV.

1964 förlora 2cv:n sina som man säger i Frankrike "Fjärilsdörrar" (i Sverige säger vi oftast Självmords- eller Flickfångardörrar) för att få standardöppningar (främre och bakre dörrar öppnas nu i samma riktning).

1965 någon gång i september kommer det 3:e fönstret samt en ny grill.

1967 kommer 2CV AZAM Export, en lite lyxigare modell med en del extra krom, den gjordes för som namnet säger export. Detta var första årsmodellen med blinkers i framskärmarna, dock var de inte runda utan rektangulära, de runda kom året efter. Stötfångarhornen är av rostfritt rör. Inredningen är mer ombonad och hastighetsmätaren är av samma typ som Ami 6.

1968 får AZUA en motor på 425cc och 21 hästkrafter, samtidigt får 602cc-motorn en helt ny förgasare och producera nu hela 33 hästkrafter.

1970 börjar modellerna även kallas för 2CV4 respektive 2CV6 beroende på om det är 425cc på 24 hk eller 602cc motorn på 28,5 hk. Dessutom blir det hängande pedaler och det blir 12 volts elsystem.

1973 kommer det en ny plastgjuten ratt i 2CV6

1974 kom man med en ny grill i plast som ersatte den "3 bladade" i aluminium och några mindre mekaniska förbättringar. 1974 är det år då det tillverkas absolut mest 2CV, inklusive Ami, Dyane och Mehari.

1975 kommer 2CV Special, en enklare version av 2CV4 som bland annat saknar det tredje fönstret på sidan. Den har även runda framlampor de andra modellerna har rektangulära strålkastare. 2CV Special säljs i huvudsak i gult "citron" i Frankrike och i rött i Schweiz. Denna version tillverkas fram till juli 1979, då 2CV6 Special tar över och man åter inför det tredje fönster på sidan.

1976 tillverkar man den första versionen av ”Limited Edition-modeller” med olika teman den första är en mycket charmig modell döpt till 2cv SPOT färgen är orange och vit. Där efter följde många andra serier som "007" inspirerad av filmen For your eyes only eller som den heter på Svenska Ur dödlig synvinkel, det kom även "Dolly", "France 3", "Cocorico", "Charleston" m.m. Tillverkningen av ”Limited Edition-modeller” håller på tills tillverkningen läggs ner. Läs mer om modeller här. (link to Modeller)

1978 slutar 2CV4 produceras, 2CV6 får en tvåstegs förgasare och effekten ökar till 29 hkr.

1979 försvinner 425cc motorn helt ur sortimentet.

1980 lanseras 2CV6 Club som är en lite mer lyxig modell än Special. Club har rektangulära strålkastare och Special har runda strålkastare. På Club modellen kan man även öppna taket från insidan samt att man har lite mer ljudisolering och bättre säten.

1981 kommer skivbromsar fram. Charleston börjar serietillverkas. I oktober kommer dessutom specialmodell 007.

1983 lanceras modellen France 3, som tillverkas i 3000 exemplar.

1984 kommer den andra serien av France 3 denna gång tillverkas 2000 exemplar.

1985 kommer det Dolly i två omgångar i mars kom 3000 ex, den andra serien Dolly kom i oktober det tillverkas i 1800 exemplar.

1986 släpps den tredje serien av Dolly i mars som tillverkas i 2000 exemplar, i oktober kommer Cocorico som tillvärkas i 1000 exemplar.

1987 tillverkningen av 2CV6 Club läggs ned i juli.

1988 den 25:e februari tillverkas den sista 2cv:n i Frankrike. Produktionen fortsätter dock i Portugal. En specialversion görs även detta år vid namn 2CV6 Special Perrier, som är resultatet av ett samarbete med mineralsvattensfabrikanten Perrier.

1990 den 27:e juli klockan 16.00 lämnar den sista 2CV:n tillverkningsbandet i Portugal, detta är en dag att sörja :-(

 

Var tillverkades 2CV:n?

2cv:n har tillverkats runt om i världen på följande ställen:

* Frankrike, Paris
* Belgien, Forest/Vorst
* Belgien, Liége
* Storbritanien, Slough
* Argentina, Jeppener (1960-1962)
* Argentina, Buenos Aires (1962-1980)
* Uruguay, Montevideo (Skåp och Pickup)
* Chile, Arica
* Portugal, Mangualde
* Spanien, Vigo
* Slovenien, Koper

1987 tillverkningen av 2CV6 Club läggs ned i juli.

 

 

Produktionssiffror

År 2cv 2cv skåp Sahara
4x4
Dyane Acadiane Ami 6,
Ami 8,
Ami Super
Méhari Baby Brouse,
FAF
Total
1949 876               876
1950 6196               6196
1951 14592 1696             16288
1952 21124 7711             28835
1953 34361 13121             47482
1954 52791 19197             71988
1955 81170 23904             10574
1956 95864 23859             119723
1957 107250 31431             138681
1958 126332 37631             163963
1959 145973 50058             196031
1960 152801 57724 20           210545
1961 158659 56639 274     19010     234582
1962 144759 54191 112     85358     284420
1963 158303 55775 87     106224     320121
1964 167419 64994 138     121819     354370
1965 154023 59211 35     158067     371336
1966 168357 55817 27     180085     407286
1967 98683 55281   47712   169390     371066
1968 54473 51545   98769   145102 837 495 351221
1969 72044 53259   95434   163182 12624 300 396843
1970 121096 46485   96456   124962 11246 660 400905
1971 121264 62074 1 97091   105018 10175 2430 398053
1972 133530 64592   111462   96716 11742 2025 420067
1973 123819 68357   95535   107339 12567 1125 408742
1974 163143 64235   126854     13910 2280 370422
1975 122542 44821   117913     8920 4050 298246
1976 134396 54533   118871 9569     1290 318659
1977 132458 52721   113474 141   9645 2010 263449
1978 108825 12647   102958 37787   8467 3390 274074
1979 101222 2535   77605 49679   8995 5070 245106
1980 89994 135   61745 45438   8351 3510 209173
1981 89472 30   39176 30881   4833 2295 166687
1982 86060     27960 36054   4137 1590 155801
1983 59673     13908 20377   3349 600 97907
1984 54923     570 12756   2654   70903
1985 54067       8429   1882 30 64408
1986 56663       7915   669   65247
1987 43255       3936   381 30 47602
1988 22717               22717
1989 19077               19077
1990 9954               9954

 

FÄRGER/COULEURS
FÄRGER/COULEUR CODE/REFERENCE ÅR/ANNEE MODELE
GRÅ/GRIS AC109 49-50-51-52
  AC118 53 – 54
  AC132 55-56-57-58-59-60
Gris Rosé AC 136 63-64-65-66-67-68-69
Gris Typhon AC147 64-65
Gris Etna AC118 66-67
Gris Dandy AC138 67-68
Gris Cormoran GVP eller EVP 84-85-86-87-88
     
RÖD/ROUGE
   
Rouge Pavot AC410 62
Rouge Cinabre AC402 67
Rouge Corsaire AC403 68-69-70
Rouge Massena AC423 71
Rouge de Rio AC424 72-73-74-75
Rouge Soleil AC432 77
Rouge Géranium AC435 78
Rouge Castille AC442 81 -82
Rouge Vallelunga AC 448 eller GKB eller EKB 83-84-85-86-87-88-89-90
     
BLÅ/BLEU    
Bleu Glacier AC606 60-61-62
Bleu Monte Carlo AC605 63-64
Bleu Ardoise AC105 65
Bleu Brouillard AC117 66
Bleu Cyclade AC622 67-68
Bleu Cristal AC626 68-69
Bleu Névé AC609 69
Bleu Thasos AC631 70 – 71
Bleu Camargue AC635 72-73
Bleu Lagune AC 639 eller GNA 74-82-83
Bleu Pétrel AC643 75-76
Bleu Myosotis AC645 77-78-79
Bleu Azurite AC650 80-81
Bleu Tropiques GNW eller EPW 84-85
Bleu Céleste EMB eller AC575 86-87-88-89-90
     
VIT/BLANC    
Blanc Stellaire AC 097 69
Blanc Cygne AC093 70
Blanc Meije AC 088 eller GWB eller EWT 71-83-84-85-86-87-88-89-90
     
BEIGE/BEIGE    
Beige Antillais AC 309 63
Beige Erable AC 090 70-71
Beige Albatros AC087 72-73
Beige Vanneau AC083 75-76
Beige Gazelle AC079 77-78
Beige Nevada AC074 79-80-81
Beige Colorado AC 069 ou GDB 82 – 83 – 84
     
GRÖN/VERT    
Vert Embrun AC511 61-62-63-64
Vert Agave AC514 65-66
Vert Cactée AC513 69
Vert Palmeraie AC529 Från Juli 73 till sept 74
Vert Tuilerie AC531 75
Vert Bambou AC533 76-77-78-79
Vert Jade AC 539 eller GRA 80-81-82-83
     
GUL/JAUNE    
Jaune Panama AC307 61 -62
Jaune Primevère AC321 72
Jaune Cédrat AC331 76-77-78
Jaune Mimosa AC333 79-80
Jaune Rialto EAA 84-85-86-87-88-89-90
Paille Brûlée AC317 70
Ivoire Borely AC084 73-74
Orange Ténéré AC329 74-75-76
Mandarine AC437 79-80
Cuivre Indien AC334 81 -82
     
CHARLESTON    

SVART/Noir
RÖD/Rouge Delage

AC 200 eller GYA eller EXY
AC 446 eller GKB eller EKA
81-82-83-84-85-86-87-88-89-90
SVART/Noir
GUL/Jaune Hélios
AC 200 eller GYA eller EXY
AC 336 eller GDA
83

LJUSGRÅ/Gris Cormoran
MÖRKGRÅ/Gris Nocturne

 

GVP eller EVP
GVR eller EVR

 

84-85-86-87-88-89-90

 

SPOT    

VIT/Blanc Meije
Orange Ténéré

AC088
AC 329

76
FRANCE 3    
VIT/Blanc Meije EWT 83-84
COCORICO    
VIT/Blanc Meije EWT 87
DOLLY    
GRÅ/Gris Cormoran
GUL/Jaune Rialto
EVP
EAA
mars-85
GRÅ/Gris Cormoran
RÖD/Rouge Vallelunga
EVP
AC 448 eller GKB eller EKE
mars-85
GRÅ/Gris Cormoran
VIT/Blanc Meije

EVP
EWT
mars-85

VIT/Blanc Meije
Rouge Vallelunga

EWT
EKB
Septembre 85 et Mars 86
GUL/Jaune Rialto
RÖD/Rouge Delage
EAA
EKA
Septembre 85 et Mars 86
GUL/Jaune Rialto
BLÅ/Bleu Nuit
EAA
ELK
mars-86
     

NUANCIER 2CV AZU ET AK

 

RÖD/Rouge de Rio AC424 72-73-74-75
Rouge Soleil AC432 77-78
Rouge Géranium AC435 78
BLÅ/Bleu Névé AC609 64-65-66-67-68-69-70
Bleu Camargue AC635 72 – 73
Bleu Lagune AC 639 eller GNA 74
Bleu Pétrel AC643 75-76
Bleu Myosotis AC645 77-78
BEIGE/Beige Albatros AC087 72-73
Beige Vanneau AC083 75-76
Beige Gazelle AC079 77-78
GRÖN/Vert Cactée AC513 64-65-66-67-68-69-70-71
Vert Palmeraie AC529 74
Vert tuilerie AC 531 75
GUL/Jaune Pastis AC310 64-65-66-67-68
Jaune Primevère AC321 72
Jaune Cédrat AC331 76-77-78
GRÅ/Gris Rosé AC136 69-70-71
IVORY/Ivoire Borely AC084 73-74
ORANGE/Orange Ténéré AC329 74-75-76
VIT/Blanc Meije AC 088 eller GWB eller EWT 76 – 77 – 78
     
SPECIAL FÄRGER/TEINTES RESERVEES
EDF/Electricité de France    
BLÅ/Bleu AC 615 Från 65 till 78
     
PTT /poste    
GUL/Jaune AC311 Från 64 till 78
BLÅ/Bleu AC 611 Från 64 till 78
     
PTT/poste BELGE    
RÖD/Rouge Boléro AC 425 Från 72 till 78
     
PONTS ET CHAUSSEES    
Orange AC315 Från 66 till 78
     
ONF    
GRÖN/Vert Charmille AC 522 72-73-74-75
GRÖN/Vert Bussing AC 528 73 – 74 – 75– 76 – 77 – 78
     
GARDE CHASSE    
GRÖN/Vert AC 535 77-78
     
CITROEN SERVICE    
GUL/Jaune AC 323 77 till 78
     
     

Couleur Jantes - FÄLG FÄRGER-BERLINE
AC 109 Gris/Grå métal juli 49 septembre 52
AC 113 Ivoire octobre 52 till septembre 54
AC 123 Ivoire clair octobre 54 till novembre 56
AC 121 Gris acier novembre 56 till septembre 59
AC 604 Bleu/blå nuage septembre 59 till septembre 60 bara på 2cv bleu glacier AC 606
AC 136 Gris rosé septembre 60 till septembre 67
Ac 140 Gris rosé septembre 67 till juli 90
AC 073 Gris perlé fälg Charleston Grise

Couleur Jantes - FÄLG FÄRGER -FOURGONNETTE
AC 109 Gris/Grå Métallisé Från septembre 51 till septembre 52
AC 118 Gris plus foncé Från septembre 52 till septembre 54
AC 121 Gris Acier Från septembre 56 till septembre 61
AC 136 Gris Rosé Från septembre 61 till septembre 67
AC 140 Gris Rosé Från septembre 67 till mai 78

FÄLG FÄRGER LIMITED 2CV :
Charleston = rouge/röd Delage AC 446
France3 = EWT blanc/vit Meije
Cocorico = EWT blanc Meije
Dolly = EWT blanc Meije
spot = blanc Meije AC 088

Barre de phares - LAMPHÅLLARE FÄRGER
AC 140

Couleur des Pare chocs 2cv - STÖTFÅNGARE -
Ac 073 Gris perlé 2cv Charleston Dyane 1983
AC 140 Gris Rosé septembre 67 till slut
AC 136 septembre 1960 till septembre 1967,

Pièce de refroidissement moteur - KYLKÅPOR PÅ MOTORN : AC 727 marron foncé (mork brunn)

Mera länkar om färger:

https://code.peinturevoiture.fr/modele/10041-2cv
https://www.technique-mehariclub.com/bibliotheque-technique/nuancier-teintes-2cv/

Belgiska Färgkoden:
http://www.lesfillesdeforest.be/V2004/BE-NuancierBerlineParAnnee.htm

Har du andra viktiga fakta eller datum som du tycker borde vara med?
Var snäll och kontakta oss på micke@2cv.se eller stephanie@2cv.se

 

 

2cv.se © 2019.............