Hem Fakta Modeller Handböcker Underhåll Klubbar Delar Kontakt
 
 




Det är viktigt att man sköter och servar en 2cv regelbundet, gör man det håller den i evigheter.


Rost är 2cv:s fiende nummer 1, därför är det viktigt att regelbundet kontrollera rostangrepp och spruta med tunt krypande rostskyddsmedel på alla utsatta ställen.

Viktigast är alla hålrum i kaross och chassi, använd de hål som finns när ni behandlar dessa hålrum.

Här nedan följer rekommenderade serviceintervaller.

Dessa serviceintervaller har vi fått från en Citroën-verkstad som var aktiv på den tiden när våra vägar förgylldes av fler 2cv.

MOTOR och VÄXELLÅDA

Motorolja 2 till 2,2 liter bytes var 500:e mil. OBS: glöm inte att byta oljepluggspackning.
Vi rekommenderar mineralolja av bra kvalité.

Oljefilter bytes var 1000:e mil.

Tändstiften rengörs och justeras (0,65 mm) var 500:e mil, bytes var 1000:e mil.

Tändningsinställning kontrollera och vid behov justera var 500:e mil.

Kondensator och brytarspetsar byt och justera (0,4 mm) var 1000:e mil.

Luftfilter tvättas eller bytes var 1000:e mil.

Förgasaren kontrollera täthet och funktion, tomgång, choke, bensinfilter var 1000:e mil, rengör/justera
vid behov.

Fläktrem byt eller spänn var 1000:e mil.

Växellådsolja kolla och vid behov fyll upp var 500:e mil. Byt olja (0,9 liter) och oljepluggspackning
var 2000:e mil. Vi rekommenderar Red Line MT-90.

Ventilspel kontrollera och justera vid behov (0,15 - 0,20 mm) var 1000:e mil

Ventilkåpe-packningar kontrollera (byt om de läcker) var 2000:e mil.

Avgassystemet kontrollera kondition, täthet och upphängning var 1000:e mil.

 

CHASSI

Däck kontrollera mönster, kondition och tryck (fram 1,4 och bak 1,8) var 1000:e mil. Självklart kör man
på MICHELIN X 125 R 15. AU, AZU och AK (skåpmodellen) kör på MICHELIN X 135 R 15

Hjullager och stötdämpare kontrolleras var 2000:e mil.

Bromsar fram skivor/belägg, parkeringsbroms, bromsrör och LHM-nivå kontrolleras och justeras var
1000:e mil. Trummor och backar bak kontrolleras och justeras var 3000:e mil.

Fjädring smörj fjäderstångsändar vid hjulupphängnings-armen var 500:e mil och fjäderpaketet var
3000:e mil.

Styrning kontrollera och smörj styrstång, styrväxel, styrstag samt yttre styrstag (tag isär kulleden) var 2000:e mil.

Spindelbultar kontrollera spel och smörj nipplar (fettspruta behövs) var 500:e mil.


KAROSS/ÖVRIGT

Gasvajer, hastighetsmätare-vajer, kopplingsvajer smörj och justera var 1000:e mil.

Tak kontrollera täthet, kondition och stängningar var 1000:e mil.

Gångjärn, lås och handtag på huv, lucka och dörrar skall kontrolleras och smörjas var 1000:e mil.

Växellådsupphängningen och växelspaks-leden smörj och kontrollera var 2000:e mil.

Batteri och laddning kontrollera, justera och fyll på var 1000:e mil.

Vindrutetorkare smörj axlarna var 1000:e mil. (vårda axlar och motor, det är en av de dyrare delarna
till en 2cv).

Belysning kontrollera glödlampor och instrument var 1000:e mil.

Ventilation och värme kontrollera och justera slangar, anslutningar och reglage var 1000:e mil.

Inredning bilbälten, säten m.m. kontrollera och justera var 2000:e mil.

Kaross kontrollera dränering, lack, rostskydd, m.m. var 1000:e mil.

 

 

NYHETER MED CHASSISNUMMERKONTROLL




MHRF: Inga problem längre med chassinummerkontroll vid kontrollbesiktning

Äger du ett fordon av årsmodell 1982 eller tidigare? Då kan kontrollbesiktningen de senaste två åren ha vållat en hel del huvudbry, speciellt för oss som äger en 2cv. Anledningen är att besiktningsföretagen skärpte kontrollen av identifieringsmärkning på fordon den 1 juli 2014, detta har MHRF kämpat för att ändra sedan dess.

Motorhistoriska Riksförbundets dialog med Swetic, som är besiktningsföretagens branschorganisation, har givit resultat. Swetic har under mars skickat ut ett meddelande till besiktningsföretagen (Bilprovningen, Opus, Carspect med flera) om förändrad praxis som  gällde från den 15 april 2016, vilket innebär att chassinummer enbart på plåt godkänns under vissa förutsättningar. Skälet till förändringen är att det inte funnits ett uttryckligt krav i de äldre föreskrifterna om inslagen identitet.


Följande gäller för fordon som är av årsmodell 1982 och tidigare:

  1. Identifiering får göras mot chassinummerskylt. Det innebär inte detsamma som att identifiering alltid enbart ska göras mot sådan skylt.
  2. Endast fordon som från tillverkaren inte har inslagen identitet omfattas av möjligheten att identifieras bland annat genom kontroll av exempelvis chassinummerskylten.
  3. Möjligheten att identifieras via chassinummerskylt omfattar exempelvis många MG, Triumph och amerikanska bilar.
  4. Har fordonet inslagen identitet från tillverkaren eller fått det inslaget i samband registreringstillfället ska den inslagna identiteten kontrolleras. Undantag gäller för fordon där demontering av inredning eller utrustning krävs.
  5. Kan den inslagna identiteten inte hittas på fordonet, trots att sådan uppenbart ska finnas, kan fordonet föreläggas om registreringsbesiktning. Uppenbart är det när sådan identitet har åsatts av tillverkaren eller att det framgår av den svenska registreringshandlingen var identiteten finns inslagen.
  6. Kan den inslagna identiteten hittas men inte avläsas kan fordonet föreläggas om registreringsbesiktning.



Problem vid kontrollbesiktningen trots förändringen?
– Om du som kund riskerar ett föreläggande om registreringsbesiktning ska du kräva att få tala med en besiktningsingenjör som utför registreringsbesiktningar och/eller företagets tekniska support. När inslagen identitet inte kan hittas ska besiktningsteknikern som utför kontrollbesiktningen inför ett eventuellt underkännande av en bil eller ett släp alltid samråda med en behörig besiktningsingenjör, säger Jan Tägt och förklarar att fordon kan ofta identifieras med hjälp av annan märkning från fabriken exempelvis via plåten innanför vindrutan, motornummer eller chassiplåt.
– Ett annat alternativ kan helt enkelt vara att avbryta kontrollbesiktningen om man inte kan komma överens om en förnuftig hantering av frågan.
Göran Schüsseleder MHRF

PS: Det instansade chassinumret sitter på ovansidan av bilens högra rambalk framför drivaxeln.

 
 
 
 
 

 

2cv.se © 2014.............